Ten serwis wykorzystuje pliki Cookie - więcej informacji X
Arete Audit

Audyt kultury, czyli co? (część1)



„Behind every great team is a great culture”
                                                                                                                      Paul Er

No właśnie, tyle się mówi o audycie kultury organizacji (albo ja tyle o tym mówię ;-)) ale właściwie o co chodzi z audytem kultury skoro audytorzy do tej pory skupiali się na „twardych” kontrolach.

Zacznijmy od tego czym jest kultura organizacji. Moja ulubiona definicja określa kulturę jako „charakter” organizacji. Słowo charakter pochodzi ze starożytnej greki i określa znak na monecie jaki był wytłaczany w procesie jej tworzenia. Monety przechodzą z rąk do rąk i kształtują otoczenie, w którym się pojawiają. Poza tym światem nie mają wartości.

My również tworzymy charakter organizacji, odciskamy na niej piętno. Charakter naszej organizacji pochodzi z wartości i zachowań. Przejawia się on w stylach zarządzania i współpracy, komunikacji, tym jak wyznaczamy cele i do nich dążymy. Osoby tworzące organizacje nawzajem na siebie oddziaływują. W skrócie kultura organizacji to miękkie działania z twardymi konsekwencjami. 
 

Kryzys finansowy w 2008 roku pokazał nam kluczowe znaczenie kultury dla osiągania celów w długoterminowej perspektywę. Słaba i negatywnie formowana jest identyfikowana jako podstawowe źródło nieuczciwych działań, nadużyć moralnych i etycznych w biznesie.
 

Zgodnie z badaniem Duke Univesity: 84 proc. zarządzających firmami uważa, że kultura w ich firmach wymaga poprawy, 77 proc. sądzi, że kultura jest kluczowa w podejmowaniu decyzji zgodnych z prawem i procedurami. Z tego samego badania wynika, że 54 proc. ankietowanych odstąpiłoby od transakcji zakupu, jeśli uznaliby, że kultura organizacji jest nieodpowiednia. 55% uważą, że kultura odgrywa ważną rolę jeśli chodzi o podjmowanie decyzji w odniesieniu do poziomu ryzyka.
 

Odbiorcy wyników prac audytu chcą mieć pewność, że ich organizacja nie stanie się przedmiotem artykułów prasowych opisujących porażki biznesowe i nieetyczne działania po stronie Zarządu, kadry managerskiej lub pracowników operacyjnych. Istotną rolę w ograniczeniu tego ryzyka może odegrać właśnie audyt wewnętrzny, który ocenia również „miękkie” kontrole w ramach zadań audytowych.

Coraz częściej szefowie audytu wewnętrznego otrzymują prośby o przeprowadzenie audytu kultury. Wnioskują o nie Zarządy albo Komitety Audytu których ambicją jest zwiększenie transparentności zarządzania, podniesienie poziomu jakości i dojrzałości systemu zarządzania ryzykiem.
 

Trzeba odczarować mit, że audyt wewnętrzny zajmuje się badaniem tylko „twardych” kontroli, otworzyć się na nowe i zbierać doświadczenia nowym obszarze, który niewątpliwie może być cennym źródłem informacji o ryzykach w organizacji, ale i ogromnym wyzwaniem dla audytorów.

Na zaproszenie KE miałam przyjemność dzielić się moimi doświadczeniami z audytowania kultury organizacji. W trakcie konferencji w Brukseli: “From hindsight to insight and beyond - How Internal Audit may contribute to foresight”.   Materiał z konferencji

Dziękuję, że przeczytałaś/przeczytałeś  mój tekst do końca. Jeśli  ten tekst Cię zaciekawił, bądź po prostu jest użyteczny na tyle aby go zacytować, pamiętaj  proszę, że wyrażam zgodę na cytowanie pod warunkiem podania źródła cytatu: Olga Petelczyc, Arete Audit. Chcesz zadać dodatkowe pytanie, skorzystaj z formularza kontatowego tutaj Interesuje Cię ta tematyka , śledz mój profil na FB i zapisz się do NEWSLETTERA 

 
« powrót